Jump to content

28 февраля 1784 года умер Иван Григорьевич Шварц

This event repeats every year forever

Event details


On February 28, 1784, Ivan Grigorievich Schwarz (Johann Georg Schwarz) died - a Russian Rosicrucian, Freemason, educator and enlightener, like-minded and associate of Nikolai Ivanovich Novikov, a professor at Moscow University.

It is known that Schwartz came from a German family and was born in Transylvania, he studied at the universities of Halle and Jena, but in general there is little information about his childhood and his origin. Freemasons contributed to his arrival in Russia. Schwartz became a tutor in the house of A. M. Rokhmanov, who lived in Mogilev in 1776. In Moscow, under the guarantee of V. I. Maykov (Russian poet and playwright), he was accepted into the Lodge of Prince Trubetskoy. Upon his return to Mogilev, he founded his Masonic Lodge.

Mikhail Matveyevich Kheraskov (Russian poet, writer and playwright) requested to receive Schwarz as German lecturer at Moscow University. However, two years later he was demoted to the position of “professer honorarius”, due to conflicts with the university’s curator Ivan Ivanovich Melissino, who was negatively related to Schwarz’s Masonic activities. Schwartz created an educational society, which included M. Kheraskov, brothers princes Trubetskoy, S.I. Gamaleya, I. V. Lopukhin, N. I. Novikov. Schwartz took part in Novikov's Publishing Company, in which the work of Louis-Claude de Saint-Martin “On Errors and Truth”, some works by Swedenborg and Eckartshausen in Russian were published.

In 1780, Schwartz became a member of the “secret scientific lodge Harmony,” whose members dreamed of uniting the Russian Lodges. Schwartz was considered one of the best representatives of this movement to unite, and therefore he was sent to the Wilhelmsbad Convention. Schwartz brought from Germany a charter for the establishment of the Knight's Chapter and the Rosicrucian Chapter. In addition, during his trip, Schwartz achieved recognition of independence of the province of Russia from Sweden, but the recognition of Russia by the province was postponed. In addition, he received the authority to arrange in Moscow the Directory of the “Theoretical Degree”, which could be transferred only to the master of the Scottish Rite.

Thanks to Masonic connections, Schwartz successfully conducted educational activities, under the auspices of his Friendly Society, educational books were printed, specialists in translation from foreign languages were trained, including from the ancients, and innovations in the field of education and training were carried out. The scale of the activities of Schwartz and his like-minded people was envious of Melissino, who also wanted to rest on the laurels of the great enlightener.

Schwartz read a course of lectures on the Philosophy of History, in which he struggled with the materialist philosophy and extremes of the teachings of the Encyclopedists. The course was a great success, but among the listeners there were scammers. Melissino repeatedly said that Schwarz’s lectures were “imbued with the poison of martinism” and were “sheer dangerous Masonic propaganda.” Melissino’s intrigues, nevertheless, forced Schwartz to leave Moscow University, making impossible the conditions for his activities. However, he doubled his efforts regarding the Masonic and Rosicrucian activities, thanks to the time freed.

Unfortunately, the many disorders in the life of Schwartz, who burned with the idea of enlightenment, undermined his health, but, feeling the closeness of his death, he still cared only that his modest material resources served educational purposes.

Schwartz was buried according to the rite of the Orthodox Church in the church of the village of Ochakovo, near the altar.

---------------------
28 февраля 1784 года умер Иван Григорьевич Шварц – русский розенкрейцер, масон, педагог и просветитель, единомышленник и сподвижник Николая Ивановича Новикова, профессор Московского университета.

Известно, что Шварц происходил из немецкой семьи и родился в Трансильвании, учился в университетах Галле и Йены, однако в целом о его детстве и происхождении мало информации. Его приезду в Россию способствовали масоны. Шварц стал воспитателем в доме А. М. Рохманова, проживавшего в Могилёве, в 1776 году. В Москве, по поручительству В. И. Майкова (русского поэта и драматурга), он был принят в Ложу князя Трубецкого. По возвращении в Могилёв, он основал свою масонскую Ложу.

Михаил Матвеевич Херасков (русский поэт, писатель и драматург) ходатайствовал о получении Шварцем места лектора немецкого языка при Московском Университете. Однако спустя два года его понизили до должности «professer honorarius», из-за конфликтов с куратором университета Иваном Ивановичем Мелиссино, негативно относившимся к масонской деятельности Шварца. Шварц создал просветительское общество, в которое входили М. М. Херасков, братья князья Трубецкие, С.И. Гамалея, И. В. Лопухин, Н. И. Новиков. Шварц принимал участие в Типографской Компании Новикова, в которой был издан труд Луи-Клода де Сен-Мартена «О заблуждениях и истине», некоторые произведения Сведенборга и Эккартсгаузена на русском языке.

В 1780 году Шварц стал членом «тайной сиенцифической ложи Гармония», члены которой мечтали об объединении русских Лож. Шварца считали одним из лучших представителей этого движения по объединению, и поэтому его отправили на Вильгельмсбадский конвент. Шварц привез из Германии хартии на учреждение «Рыцарского капитула» и «Розенкрейцерского капитула». Кроме того, Шварц во время своей поездки добился признания независимости провинции России от Швеции, однако признание России провинцией отложили. Кроме того, он получил полномочия устроить в Москве Директорию «Теоретической степени», которая могла передаваться только мастеру Шотландского устава.

Благодаря масонским связям, Шварц успешно вел просветительскую деятельность, под эгидой его Дружеского Общества печатались учебные книги, обучались специалисты по переводу с иностранных языков, в том числе – с древних, проводились нововведения в сфере воспитания и образования. Масштабам деятельности Шварца и его единомышленников завидовал Мелиссино, который тоже хотел почивать на лаврах великого просветителя.

Шварц читал курс лекций «Философии истории», в которой боролся с материалистической философией и крайностями учений энциклопедистов. Курс имел большой успех, но среди слушателей нашлись доносчики. Мелиссино неоднократно говорил, что лекции Шварца были «пропитаны ядом мартинизма», и являлись «явной опасной масонской пропагандой». Мелиссино интригами, все-таки, выжил Шварца из Московского университета, сделав невозможными условия для его деятельности. Однако тот удвоил свои старания относительно масонской и розенкрейцерской деятельности, благодаря освободившемуся времени.

К сожалению, множественные расстройства в жизни Шварца, горевшего идеей просвещения, подточили его здоровье, но он, чувствуя близость своей смерти, все равно заботился лишь о том, чтобы скромные его материальные средства послужили просветительским целям.

Шварц был похоронен по обряду православной церкви в храме села Очаково, возле алтаря.

Sign in to follow this  
  • Similar Content

    • By peripatetic philosopher
      Доброго времени суток.
      Желаю обратиться к участникам форума, имея вот какие вопросы для разрешения.
       
      1.Чем принципиально отличаются организация http://martinist.ru/ и эта martinist.org
      Есть ли различие в отношении к традиционной религии России в этих организациях?
       
      2. Имеют ли данные организации политическую позицию?
      Если да, то какая она?
    • By Eric Midnight
      On January 21, 1873, Princess Frederica Charlotte Maria Württemberg died, in Orthodox christening Elena Pavlovna - Russian Grand Duchess, philanthropist, state and public figure, a well-known supporter of the abolition of serfdom and the great liberal reforms. She was initiated into matrinism by followers of Louis Claude de Saint-Martin. During her life, Elena Pavlovna supported the creation of many charitable organizations in Russian Empire, supported artists, writers and poets, scientists, and medical figures. Among those who where patronized by Elena Pavlovna, and who left about her enthusiastic memories are: poet and prose writer Alexander Sergeevich Pushkin, marine painter Ivan Konstantinovich Aivazovsky, composer Anton Grigorievich Rubinstein, artist Karl Pavlovich Bryullov, surgeon Nikolai Ivanovich Pirogov, poet Fyodor Ivanovich Tyutchev and many other great figures of science, culture and art.
      She contributed to the publication of the posthumous collection of essays of Nikolai Vasilyevich Gogol, acted as one of the founders of the Holy Cross Church of the Sisters of Charity with dressing stations and mobile hospitals, she tied up wounds. Her activities during the war in Crimea contributed to the development and advancement of the Red Cross.
      Elena Pavlovna generously donated funds for the education of new medical institutions, the maintenance of conservatories, institutes and other educational institutions. She never refused financial support to anyone, but in many things refused to herself.
      On the instructions of Elena Pavlovna, the liturgy of St. John Chrysostom, a short prayer book and the penitential canon of Andrew of Crete were translated and published in French, “in order to acquaint foreigners with the beauty and depth of our worship and facilitate the understanding of our prayers for those who accepted Orthodoxy”.
      She was highly educated person, one of the brilliant people of her time, who was recognized by her outstanding contemporaries, noting that she repeatedly confounded with her deep questions specialists in various fields of knowledge and activity. It was in her circle that reforms were formed and prepared to abolish serfdom in the Russian Empire. She was the first to free the peasants in her estate, trying to set a positive example. It is impossible to describe all the benefits of Elena Pavlovna, they are too numerous and not all are known to the public. Her last days she chose to live in the Russian Empire, in spite of all the doctors' admonitions, in order to maintain her health, to live in Italy, in Florence. According to Fyodor Ivanovich Tyutchev, hardly anyone could replace her.
      ------------
      21 января 1873 года умерла принцесса Фредерика Шарлотта Мария Вюртембергская, в православном крещении Елена Павловна - русская великая княгиня, благотворительница, государственный и общественный деятель, известная сторонница отмены крепостного права и великих либеральных реформ. Она была посвящена в мартинизм учениками Луи Клода де Сен-Мартена. За свою жизнь Елена Павловна поддержала создание множества благотворительных организаций в Российской Империи, поддерживала художников, писателей и поэтов, ученых, деятелей медицины. В числе тех, кому покровительствовала Елена Павловна, и кто оставил о ней восторженные воспоминания: поэт и прозаик Александр Сергеевич Пушкин, художник маринист Иван Константинович Айвазовский, композитор Антон Григорьевич Рубинштейн, художник Карл Павлович Брюллов, хирург Николай Иванович Пирогов, поэт Федор Иванович Тютчев и многие другие великие деятели науки, культуры и искусства.
      Она содействовала изданию посмертного сборника сочинений Николая Васильевича Гоголя, выступила одной из основательниц Крестовоздвиженской общины сестёр милосердия с перевязочными пунктами и подвижными лазаретами, сама перевязывала раны. Ее деятельность во время войны в Крыму способствовала развитию и продвижению Красного Креста.
      Елена Павловна щедро жертвовала средства на образование новых медицинских учреждений, поддержание консерваторий, институтов и иных учебных учреждений. Она никогда и никому не отказывала в финансовой поддержке, но во многом отказывала самой себе.
      По поручению Елены Павловны были переведены и изданы на французском языке литургия Святого Иоанна Златоуста, краткий молитвослов и покаянный канон Андрея Критского, «чтобы познакомить иностранцев с красотою и глубиною нашего богослужения и облегчить принявшим православие понимание наших молитв».
      Она была образованнейшим человеком, одним из умнейших людей своего времени, что признавали ее выдающиеся современники, отмечая, что она неоднократно ставила в тупик своими глубокими вопросами специалистов в различных сферах знания и деятельности. Именно в ее кругу формировались и подготавливались реформы по отмене крепостного права в Российской Империи. Она первой освободила крестьян в своем имении, стремясь показать положительный пример. Невозможно описать всех благодеяний Елены Павловны, они слишком многочисленны и не все известны общественности. Последние свои дни она предпочла прожить в Российской Империи, не смотря на все увещевания врачей в том, что она должна была, для поддержания своего здоровья, жить в Италии, во Флоренции. По словам Федора Ивановича Тютчева, ее вряд ли кто-то смог бы заменить.
      #martinism #saintmartin #elenapavlovna #мартинизм #сенмартен #еленапавловна
    • By Eric Midnight
      On January 18, 1873, Edward George Earle Bulwer-Lytton, 1st Baron Lytton, died, the author of the famous Rosicrucian novel "Zanoni" ("Ghost"), written in 1842. In "Zanoni" the author presents a description of the action of the “Guardian of the Threshold,” protecting the esoteric truth from unprepared and unworthy students of the occult sciences. The preface to the Rosicrucian novel was published in "Serpent of the Book of Genesis" by Stanisals de Guaita. This preface states that the manuscript of this novel fell into the hands of Bulwer-Lytton in a ciphered form from the old Rosicrucian. Thus, there was a reason to believe that Bulwer-Lytton himself is a Rosicrucian. Societas Rosicruciana in Anglia declared Bulwer-Lytton its "grand patron", which Bulwer-Lytton himself could not influence in any way. For the first time, the novel “Zanoni” was translated into Russian by an unknown translator in 1879, but the translation was incomplete and imperfect. In 1994, the translator G. Parkhomenko made the literary processing and correction of the old translation, and O. Chorakaev translated the missing chapters.
      It should be noted that the novels by Bulwer-Lytton enjoyed considerable popularity among his contemporaries, and his name was well-known. In the Russian Empire, Alexander Sergeevich Pushkin, inspired by the work of Bulwer-Lytton "Pelham; Or, The Adventures of a Gentleman" (1828), was going to write the novel "Russian Pelham" based on its motives.
      Another work by Bulwer-Lytton concerns occult matters - "The Coming Race" (1871). It describes the concept of "Vril" - magical power, the owner of which becomes the master of his destiny and the whole world. In the future, this fantastic concept, alas, was adopted by the Nazis who felt interest in it.
      -------------
      18 января 1873 года умер Эдвард Джордж Эрл Бульвер-Литтон, 1-й барон Литтон, автор знаменитого розенкрейцерского романа "Занони" ("Призрак"), написанного в 1842 году. В "Занони" представлено описание действия "Стража Порога", охраняющего эзотерическую истину от неготовых и недостойных студентов оккультных наук. Предисловие к розенкрейцерскому роману было опубликовано в "Змее Книги Бытия" Станисалса де Гуайты. В этом предисловии говорится, что рукопись этого романа попала в руки Бульвер-Литтона в зашиврованном виде от старого розенкрейцера. Таким образом, появился повод полагать, что Бульвер-Литтон сам является розенкрейцером. Societas Rosicruciana in Anglia провозгласило Бульвер-Литтона своим "главным покровителем", на что сам Бульвер-Литтон никак не мог повлиять. На русский язык впервые роман "Занони" был переведен неизвестным переводчиком в 1879 году, однако перевод был неполон и несовершенен. В 1994 году переводчик Г. Пархоменко совершил литературную переработку и корректировку старого перевода, а О. Чоракаев выполнил перевод недостающих глав.
      Следует отметить, что романы Бульвер-Литтона пользовались значительной популярностью у его современников, и его имя было на слуху. В Российской Империи Александр Сергеевич Пушкин, вдохновленный произведением Бульвер-Литтона "Пелэм, или Приключения джентльмена" (1828), собирался написать роман "Русский Пелам" по его мотивам.
      Еще одно произведение Бульвер-Литтона касается оккультных материй - "Грядущая раса" (1871). В нем описывается концепция "Вриль" - магической силы, обладатель которой становится господином своей судьбы и всего мира. В дальнейшем эта фантастическая концепция, увы, очень заинтересовала и была взята на вооружение нацистами.
      #bulwerlytton #zanoni #rosicrusians #розенкрейцеры #занони #бульверлиттон
       
    • By Eric Midnight
      January 15, 1971,  in St. Petersburg Sergei K. Markotun (Serge Markotun) died. He joined the Martinist Order of Papus at the time when Gregory Ottonovich Mebes with his department gained independence from Papus, and Papus recently appointed Peter Kaznacheyev as a temporary Delegate in Russia. Markotun was initiated in the First Degree by Peter Kaznacheyev, however Serge Markotun traveled a lot, and received the Second Degree in Italy. The Supreme Council of the Martinist Order of Papus appointed Serge Marcotun as the Delegate of the Order in Ukraine. Kaznacheyev appointed him as a representative for Kiev, Chernigov and Poltava.
      Serge Markotun was an active participant in the revolution. In 1917, he returned to Kiev to conduct the work of the Martinist Lodge "Saint Apostle Andrew" No. 1 and create a political group called "Young Ukraine". In 1920 Markotun had to emigrate to France.
      In France, Serge Marcotun received a patent from Jean-Bricaud on the foundation of his own lodge in France. So there was the Lodge "St. Apostle Andrew" No. 2, in which he continued to conduct work identical to the Lodge in Russia. This Lodge worked until 1945 with Markotun as its head, and until 1953 - under the chairmanship of the Canary Islands. Due to its solid and continuous work, this structure had a significant impact on the main distributors of "Russian Martinism", such as Robert Ambelen, Armand Toussaint and Daniel Fontaine (the last two were students of Markotun).
      Living in France, Marcotun served as secretary of the Slavic Masonic Association, through which facilitated emigration to those who fled to the West, fleeing from the Red Terror.
      Markotun published two of his books on martinism: "The Secret Science of the Initiate and the Life Practice" and "Initiative Life."
      ----------------------
      15 января 1971 года в Санкт-Петербурге умер Сергей Константинович Маркотун (Серж Маркотун). Он присоединился к Мартинистскому Ордену Папюса в то время, когда Григорий Оттонович Мебес с его отделением обрели самостоятельность от Папюса, а Папюс только назначил временным Делегатом в России Петра Казначеева. В Первую Степень Маркотуна посвящал Петр Казначеев, однако Серж Маркотун много путешествовал, и Вторую Степень получал уже в Италии. Высший Совет Мартинистского Ордена Папюса назначил Сержа Маркотуна Делегатом Ордена в Украине. Казначеев назначил его представителем для Киева, Чернигова и Полтавы.
      Серж Маркотун был активным участником революции. В 1917 году он вернулся в Киев, чтобы там вести работы мартинистской Ложи "Святого Апостола Андрея" №1 и создать политическую группу под названием "Молодая Украина". В 1920 году Маркотуну пришлось эмигрировать во Францию.
      Во Франции Серж Маркотун получил патент от Жана Брико на основание собственной ложи во Франции. Так возникла Ложа "Святого Апостола Андрея" №2, в которой он продолжал проводить работу, идентичную Ложе в России. Эта Ложа работала до 1945 года с Маркотуном во главе, а до 1953 года - под председательством с Канарских островов. Благодаря своей солидной и непрерывной работе, эта структура оказала существенное влияние на основных распространителей "русского мартинизма", таких как Робер Амбелен, Арманд Туссен и Даниэль Фонтен (двое последних были учениками Маркотуна).
      Живя во Франции, Маркотун служил секретарем Славянской масонской ассоциации, через которую облегчал эмиграцию тем, кто бежал на Запад, спасаясь от Красного террора.
      Маркотун опубликовал две свои книги по мартинизму: "Тайная наука посвященных и жизненная практика" и "Инициатическая Жизнь".
      #martinistorder #martinism #мартинистскийорден #мартинизм
    • By Eric Midnight
      On January 8, 1740, Count Tadeusz Leschits-Grabyanka died (Faddey Iosifovich Grabenka). Count Grabyanka was a Polish alchemist, mystic and occultist, a member of the Avignon Society founded by Abbot Pernetty.
      Robert Ambelain wrote that Count Grabyanka used the practice transmitted by Pernetty to members of the Avignon Society, inherently similar to the Abramelin’s theurgic method and the practice of the Elus Cohens of Martínez de Pasculli, aimed at invoking Guardian Angel and his knowing.
      While living in Avignon, he founded the Masonic Lodge “People of God”, whose activities were then transferred to the Russian Empire. At first, having a great success with representatives of the high society of St. Petersburg, he later fell into disfavor because they had a superstitious fear of alchemy and magical art. Grabyanka was taken into custody as a distributor of "Freemasonry in the Catholic spirit" and a possible agent of Napoleon. Grabyanka died after six months spent in the Peter and Paul Fortress, as it was said then, by taking poison. He was buried in the Basilica of St. Catherine on Nevsky Prospect.
      ----------------
      8 января 1740 года родился Граф Тадеуш Лещиц-Грабянка (Фаддей Иосифович Грабенка). Граф Грабянка был польским алхимиком, мистиком и оккультистом, членом Авиньонского общества, основанного аббатом Пернети.
      Робер Амбелен писал о том, что граф Грабянка использовал практику, передаваемую Пернети для членов Авиньонского общества, сходную по своей сути с теургическим методом Абрамелина и практикой Избранных Коэнов Мартинеса де Паскулли, направленную на инвокацию Ангела Хранителя и его познания.
      Проживая в Авиньоне, он основал масонскую ложу «Народ Божий», чью деятельность затем перенес в Российскую Империю. Поначалу имея большой успех у представителей высшего света Санкт-Петербурга, позже он впал в их немилость, поскольку те испытывали суеверный страх перед алхимией и магическим искусством. Грабянка был взят под стражу как распространитель «масонства в католическом духе» и возможный агент Наполеона. Грабянка умер после шести месяцев, проведённых в Петропавловской крепости, как говорили тогда, приняв яд. Похоронен был в базилике Святой Екатерины на Невском проспекте.
      #грабянка #grabyanka #abbotpernetty #аббатпернети

Контакты

 

 

ПРАВА



При копировании любой информации с сайта Teurgia.Org, обязательна ссылка на оригинальную публикацию с указанием автора и/или переводчика статьи.

Powered by Invision Community

Поддержать

Портал Teurgia.Org осуществляет свою деятельность, помимо личных финансовых вложений администрации, благодаря поддержке читателей. Поддержите проект, чтобы он продолжал развиваться.

Мы в Facebook


  • Facebook
  • Twitter
  • Вконтакте
  • YpuTube
  • Telegram
  • © Teurgia.Org 2009-2020. All rights reserved.

    Teurgia.org Powered by Invision Community

    ×
    ×
    • Create New...