Event created by Baal Hiram
-
Sign in to follow thisFollowers 0
This event repeats every year forever
Event details
On February 28, 1784, Ivan Grigorievich Schwarz (Johann Georg Schwarz) died - a Russian Rosicrucian, Freemason, educator and enlightener, like-minded and associate of Nikolai Ivanovich Novikov, a professor at Moscow University.
It is known that Schwartz came from a German family and was born in Transylvania, he studied at the universities of Halle and Jena, but in general there is little information about his childhood and his origin. Freemasons contributed to his arrival in Russia. Schwartz became a tutor in the house of A. M. Rokhmanov, who lived in Mogilev in 1776. In Moscow, under the guarantee of V. I. Maykov (Russian poet and playwright), he was accepted into the Lodge of Prince Trubetskoy. Upon his return to Mogilev, he founded his Masonic Lodge.
Mikhail Matveyevich Kheraskov (Russian poet, writer and playwright) requested to receive Schwarz as German lecturer at Moscow University. However, two years later he was demoted to the position of “professer honorarius”, due to conflicts with the university’s curator Ivan Ivanovich Melissino, who was negatively related to Schwarz’s Masonic activities. Schwartz created an educational society, which included M. Kheraskov, brothers princes Trubetskoy, S.I. Gamaleya, I. V. Lopukhin, N. I. Novikov. Schwartz took part in Novikov's Publishing Company, in which the work of Louis-Claude de Saint-Martin “On Errors and Truth”, some works by Swedenborg and Eckartshausen in Russian were published.
In 1780, Schwartz became a member of the “secret scientific lodge Harmony,” whose members dreamed of uniting the Russian Lodges. Schwartz was considered one of the best representatives of this movement to unite, and therefore he was sent to the Wilhelmsbad Convention. Schwartz brought from Germany a charter for the establishment of the Knight's Chapter and the Rosicrucian Chapter. In addition, during his trip, Schwartz achieved recognition of independence of the province of Russia from Sweden, but the recognition of Russia by the province was postponed. In addition, he received the authority to arrange in Moscow the Directory of the “Theoretical Degree”, which could be transferred only to the master of the Scottish Rite.
Thanks to Masonic connections, Schwartz successfully conducted educational activities, under the auspices of his Friendly Society, educational books were printed, specialists in translation from foreign languages were trained, including from the ancients, and innovations in the field of education and training were carried out. The scale of the activities of Schwartz and his like-minded people was envious of Melissino, who also wanted to rest on the laurels of the great enlightener.
Schwartz read a course of lectures on the Philosophy of History, in which he struggled with the materialist philosophy and extremes of the teachings of the Encyclopedists. The course was a great success, but among the listeners there were scammers. Melissino repeatedly said that Schwarz’s lectures were “imbued with the poison of martinism” and were “sheer dangerous Masonic propaganda.” Melissino’s intrigues, nevertheless, forced Schwartz to leave Moscow University, making impossible the conditions for his activities. However, he doubled his efforts regarding the Masonic and Rosicrucian activities, thanks to the time freed.
Unfortunately, the many disorders in the life of Schwartz, who burned with the idea of enlightenment, undermined his health, but, feeling the closeness of his death, he still cared only that his modest material resources served educational purposes.
Schwartz was buried according to the rite of the Orthodox Church in the church of the village of Ochakovo, near the altar.
---------------------
28 февраля 1784 года умер Иван Григорьевич Шварц – русский розенкрейцер, масон, педагог и просветитель, единомышленник и сподвижник Николая Ивановича Новикова, профессор Московского университета.
Известно, что Шварц происходил из немецкой семьи и родился в Трансильвании, учился в университетах Галле и Йены, однако в целом о его детстве и происхождении мало информации. Его приезду в Россию способствовали масоны. Шварц стал воспитателем в доме А. М. Рохманова, проживавшего в Могилёве, в 1776 году. В Москве, по поручительству В. И. Майкова (русского поэта и драматурга), он был принят в Ложу князя Трубецкого. По возвращении в Могилёв, он основал свою масонскую Ложу.
Михаил Матвеевич Херасков (русский поэт, писатель и драматург) ходатайствовал о получении Шварцем места лектора немецкого языка при Московском Университете. Однако спустя два года его понизили до должности «professer honorarius», из-за конфликтов с куратором университета Иваном Ивановичем Мелиссино, негативно относившимся к масонской деятельности Шварца. Шварц создал просветительское общество, в которое входили М. М. Херасков, братья князья Трубецкие, С.И. Гамалея, И. В. Лопухин, Н. И. Новиков. Шварц принимал участие в Типографской Компании Новикова, в которой был издан труд Луи-Клода де Сен-Мартена «О заблуждениях и истине», некоторые произведения Сведенборга и Эккартсгаузена на русском языке.
В 1780 году Шварц стал членом «тайной сиенцифической ложи Гармония», члены которой мечтали об объединении русских Лож. Шварца считали одним из лучших представителей этого движения по объединению, и поэтому его отправили на Вильгельмсбадский конвент. Шварц привез из Германии хартии на учреждение «Рыцарского капитула» и «Розенкрейцерского капитула». Кроме того, Шварц во время своей поездки добился признания независимости провинции России от Швеции, однако признание России провинцией отложили. Кроме того, он получил полномочия устроить в Москве Директорию «Теоретической степени», которая могла передаваться только мастеру Шотландского устава.
Благодаря масонским связям, Шварц успешно вел просветительскую деятельность, под эгидой его Дружеского Общества печатались учебные книги, обучались специалисты по переводу с иностранных языков, в том числе – с древних, проводились нововведения в сфере воспитания и образования. Масштабам деятельности Шварца и его единомышленников завидовал Мелиссино, который тоже хотел почивать на лаврах великого просветителя.
Шварц читал курс лекций «Философии истории», в которой боролся с материалистической философией и крайностями учений энциклопедистов. Курс имел большой успех, но среди слушателей нашлись доносчики. Мелиссино неоднократно говорил, что лекции Шварца были «пропитаны ядом мартинизма», и являлись «явной опасной масонской пропагандой». Мелиссино интригами, все-таки, выжил Шварца из Московского университета, сделав невозможными условия для его деятельности. Однако тот удвоил свои старания относительно масонской и розенкрейцерской деятельности, благодаря освободившемуся времени.
К сожалению, множественные расстройства в жизни Шварца, горевшего идеей просвещения, подточили его здоровье, но он, чувствуя близость своей смерти, все равно заботился лишь о том, чтобы скромные его материальные средства послужили просветительским целям.
Шварц был похоронен по обряду православной церкви в храме села Очаково, возле алтаря.
-
Similar Content
-
By Eric Midnight
May 10, 1822, in the village Avdotyino, Semyon Ivanovich Gamaleya died - a Russian freemason and one of the active actors of Freemasonry in the times of Nikolay Ivanovich Novikov, his associate, translator (he knew Latin, Polish, German, French) and the poet. He was born in 1743 in the family of a priest, he studied at the Kiev Academy. He became one of the founders of the Typographical company in Moscow. Founded in 1782 lodge "Deucalion". He actively engaged in enlightenment activities, enjoyed great respect among Russian martinists and freemasons. In 1784, he distributed all his property to the poor, earning the reputation of “the man of God”. He refused to receive at his disposal 300 serfs, whom he could get for his service in Belarus. After the start of the persecution of the Russian Martinists, he lived in the village Avdotyino for the rest of his life.
-----------------------
10 мая 1822 года в селе Авдотьино умер Семён Иванович Гамалея – российский масон и один из активных деятелей масонства времен Николая Ивановича Новикова, его сподвижник, переводчик (знал латынь, польский, немецкий, французский языки) и поэт. Он родился в 1743 году в семье священника, учился в Киевской академии. Стал одним из учредителей Типографской компании в Москве. Основал в 1782 году ложу «Девкалион». Активно занимался просветительской деятельностью, пользовался большим уважением среди российских мартинистов и масонов. В 1784 году раздал все имущество нищим, заслужив репутацию «божьего человека». Отказался от 300 крепостных, которых хотели ему пожаловать за службу в Белоруссии. После начала гонений на российский мартинистов жил в селе Авдотьино безвыездно.
#freemasonry #russianfreemasonry #martinism #russianmartinism #novikov #масонство #российскоемасонство #мартинизм #русскиймартинизм #новиков
-
By Eric Midnight
May 8, 1744 Nikolai Ivanovich Novikov was born, a Russian Martinist and a Freemason, to whom Robert Ambelain built his line of succession in martinism through Russes blancs who fled to France after the revolution of 1917, which destroyed the Russian Empire and brought the Bolsheviks to power, including through Sergei Markotun and Yuri Constantinovich Terapiano. Nikolai Novikov was an active public figure, participated in the translation and publication of the mystical writings of contemporary authors, in particular, he was involved in the publication of the works of Louis Claude de Saint-Martin "On Errors and Truth" in Russian. Nikolai Novikov was actively interested in alchemy, he was also in the German alchemical Der Orden der Gold- und Rosenkreuzer, and, according to some data, he received an initiation in Rite écossais rectifié of Willermoz, but was not impressed with it and was not actively engaged in the development of this Freemasonry Rite in Russia.
----------------------------------
8 мая 1744 года родился Николай Иванович Новиков, российский мартинист и масон, к которому возводит свою линию преемственности в мартинизме Робер Амбелен через российских белоэмигрантов, бежавших после революции 1917 года, уничтожившей Российскую Империю и приведшей к власти большевиков, во Францию, в том числе через Сергея Маркотуна и Юрия Константиновича Терапиано. Николай Новиков был активным общественным деятелем, участвовал в переводах и публикации мистических сочинений современных ему авторов, в частности он был причастен к публикации сочинения Луи Клода де Сен-Мартена "О заблуждении и истине" на русском языке. Николай Новиков активно интересовался алхимией, состоял также в немецком алхимическом Der Orden der Gold- und Rosenkreuzer, по некоторым данным получал посвящение в Rite écossais rectifié Виллермоза, но не был впечатлен им и не занимался активно развитием этого масонского Устава в России.
#martinism #russianmartinism #willermoz #rer #saintmartin #novikov #мартинизм #мартинизмвроссии #виллермоз #исправленныйшотландскийустав #сенмартен #новиков
-