Jump to content

26 февраля 1821 года умер Жозеф-Мари, граф де Местр

This event repeats every year forever

Event details


On February 26, 1821, Joseph de Maistre died - a French-speaking Catholic philosopher who laid the foundations of political conservatism, a politician and diplomat, author of several important political and philosophical writings, a follower of the doctrine of Louis Claude de Saint-Martin. He was born in an aristocratic family, his father was president of the Senate of Savoy. He studied at a Jesuit college, then studied law at the University of Turin. In 1774 he became a member of the Masonic Lodge “Saint-Jean des Trois Mortiers”. In 1778, together with several brothers from Chambery, de Maistre founded the Lodge of the Rite Ecossais Rectifie “La Sincérité”. The Rite Ecossais Rectifie was headed by Jean-Baptiste Willermoz, a pupil of Martinez de Pasqually. As a Knights Beneficent of the Holy City, Joseph de Maistre received the name "Josephus a Floribus" (an allusion to his coat of arms). Joseph de Maistre played a significant role in freemasonry for about 40 years, he is included in the list of famous Freemasons of the world.   

In 1787, de Maistre became a senator. In spite of the initial sympathies for the French Revolution, he quickly became disillusioned, evacuated to Switzerland, where he began writing publicistic works, criticizing the new regime in France. From 1803 to 1817, he served as the Sardinian ambassador in Russia; it was there that he wrote one of his outstanding works “Des de lais de la justice divine” (“On the postponement of divine justice”). De Maistre influenced certain representatives of sociopolitical thought in Russia, in particular, Pyotr Chaadayev, Fyodor Tyutchev, Nikolay Danilevsky.
 
After being recalled from Russia, de Maistre served as the magistrate of Turin and minister in the government of the Sardinian kingdom. The following works also belong to the authorship of de Maistre: : «Considérations sur la France», «Du Раре», «De l'Église Gallicane», «Les soirées de St.-Pétersbourg», «Lettres à un gentilhomme russe sur l'Inquisition espagnole», «Religion et moeurs des Russes», «Examen de la philosophie de Bacon». In his writings de Maistre addressed the themes of providentialism, prophecy, reversibility of punishment, etc.

------------

26 февраля 1821 года умер Жозеф-Мари, граф де Местр – франкоязычный католический философ, заложивший основы политического консерватизма, политик и дипломат, автор нескольких значимых политических и философских сочинений, поклонник доктрины Луи Клода де Сен-Мартена. Родился в аристократической семье, его отец был президентом Савойского Сената. Учился в иезуитском колледже, затем изучал право в Туринском университете. В 1774 году стал членом масонской ложи «Saint-Jean des Trois Mortiers». В 1778 году вместе с несколькими братьями из Шамбери де Местр  основал Ложу Исправленного Шотландского Устава «La Sincérité». Исправленный Шотландский Устав находился под управлением Жана-Батиста Виллермоза, ученика Мартинеса де Паскуалли. В качестве Рыцаря Благодетеля Святого Града Жозеф де Местр получил имя «Josephus a Floribus» (аллюзия на его герб). Жозеф де Местр играл значимую роль в масонстве около 40 лет, он включен в список известных масонов мира.

В 1787 году де Местр стал сенатором. Не смотря на изначальные симпатии к французской революции, быстро в ней разочаровался, эвакуировался в Швейцарию, где стал писать публицистические произведения, критикуя новый сложившийся режим во Франции. С 1803 по 1817 годы служил сардинским послом в России, именно там он написал одну из выдающихся своих работ «Des délais de la justice divine» («Об отсрочке божественного правосудия»). Де Местр оказал влияние на некоторых представителей социально-политической мысли в России, в частности на Петра Чаадаева, Федора Тютчева, Николая Данилевского.

После отзыва из России де Местр занимал должность магистратора Турина и министра в правительстве Сардинского королевства. Авторству де Местра принадлежат так же следующие сочинения: «Considérations sur la France», «Du Раре», «De l'Église Gallicane», «Les soirées de St.-Pétersbourg», «Lettres à un gentilhomme russe sur l'Inquisition espagnole», «Religion et moeurs des Russes», «Examen de la philosophie de Bacon». В своих сочинениях де Местр обращался к темам провиденциализма, пророчества, обратимости наказания и т.д.

Sign in to follow this  
  • Similar Content

    • By peripatetic philosopher
      Доброго времени суток.
      Желаю обратиться к участникам форума, имея вот какие вопросы для разрешения.
       
      1.Чем принципиально отличаются организация http://martinist.ru/ и эта martinist.org
      Есть ли различие в отношении к традиционной религии России в этих организациях?
       
      2. Имеют ли данные организации политическую позицию?
      Если да, то какая она?
    • By Eric Midnight
      On January 22, 1970, Yuri Konstantinovich Terapiano received from Sergei Konstantinovich Markotun a charter confirming his right to manage the Russian branch of the OMCC - Ordre Martiniste des Chevaliers du Christ.
      ---------------------
      22 января 1970 года Юрий Константинович Терапиано получает от Сергея Константиновича Маркотуна хартию, подтверждающую его право на управление российской ветвью OMCC - Ordre Martiniste des Chevaliers du Christ.
      #omcc #martinisminrussia #мартинизмвроссии #martinism #мартинизм
       
    • By Eric Midnight
      On January 21, 1873, Princess Frederica Charlotte Maria Württemberg died, in Orthodox christening Elena Pavlovna - Russian Grand Duchess, philanthropist, state and public figure, a well-known supporter of the abolition of serfdom and the great liberal reforms. She was initiated into matrinism by followers of Louis Claude de Saint-Martin. During her life, Elena Pavlovna supported the creation of many charitable organizations in Russian Empire, supported artists, writers and poets, scientists, and medical figures. Among those who where patronized by Elena Pavlovna, and who left about her enthusiastic memories are: poet and prose writer Alexander Sergeevich Pushkin, marine painter Ivan Konstantinovich Aivazovsky, composer Anton Grigorievich Rubinstein, artist Karl Pavlovich Bryullov, surgeon Nikolai Ivanovich Pirogov, poet Fyodor Ivanovich Tyutchev and many other great figures of science, culture and art.
      She contributed to the publication of the posthumous collection of essays of Nikolai Vasilyevich Gogol, acted as one of the founders of the Holy Cross Church of the Sisters of Charity with dressing stations and mobile hospitals, she tied up wounds. Her activities during the war in Crimea contributed to the development and advancement of the Red Cross.
      Elena Pavlovna generously donated funds for the education of new medical institutions, the maintenance of conservatories, institutes and other educational institutions. She never refused financial support to anyone, but in many things refused to herself.
      On the instructions of Elena Pavlovna, the liturgy of St. John Chrysostom, a short prayer book and the penitential canon of Andrew of Crete were translated and published in French, “in order to acquaint foreigners with the beauty and depth of our worship and facilitate the understanding of our prayers for those who accepted Orthodoxy”.
      She was highly educated person, one of the brilliant people of her time, who was recognized by her outstanding contemporaries, noting that she repeatedly confounded with her deep questions specialists in various fields of knowledge and activity. It was in her circle that reforms were formed and prepared to abolish serfdom in the Russian Empire. She was the first to free the peasants in her estate, trying to set a positive example. It is impossible to describe all the benefits of Elena Pavlovna, they are too numerous and not all are known to the public. Her last days she chose to live in the Russian Empire, in spite of all the doctors' admonitions, in order to maintain her health, to live in Italy, in Florence. According to Fyodor Ivanovich Tyutchev, hardly anyone could replace her.
      ------------
      21 января 1873 года умерла принцесса Фредерика Шарлотта Мария Вюртембергская, в православном крещении Елена Павловна - русская великая княгиня, благотворительница, государственный и общественный деятель, известная сторонница отмены крепостного права и великих либеральных реформ. Она была посвящена в мартинизм учениками Луи Клода де Сен-Мартена. За свою жизнь Елена Павловна поддержала создание множества благотворительных организаций в Российской Империи, поддерживала художников, писателей и поэтов, ученых, деятелей медицины. В числе тех, кому покровительствовала Елена Павловна, и кто оставил о ней восторженные воспоминания: поэт и прозаик Александр Сергеевич Пушкин, художник маринист Иван Константинович Айвазовский, композитор Антон Григорьевич Рубинштейн, художник Карл Павлович Брюллов, хирург Николай Иванович Пирогов, поэт Федор Иванович Тютчев и многие другие великие деятели науки, культуры и искусства.
      Она содействовала изданию посмертного сборника сочинений Николая Васильевича Гоголя, выступила одной из основательниц Крестовоздвиженской общины сестёр милосердия с перевязочными пунктами и подвижными лазаретами, сама перевязывала раны. Ее деятельность во время войны в Крыму способствовала развитию и продвижению Красного Креста.
      Елена Павловна щедро жертвовала средства на образование новых медицинских учреждений, поддержание консерваторий, институтов и иных учебных учреждений. Она никогда и никому не отказывала в финансовой поддержке, но во многом отказывала самой себе.
      По поручению Елены Павловны были переведены и изданы на французском языке литургия Святого Иоанна Златоуста, краткий молитвослов и покаянный канон Андрея Критского, «чтобы познакомить иностранцев с красотою и глубиною нашего богослужения и облегчить принявшим православие понимание наших молитв».
      Она была образованнейшим человеком, одним из умнейших людей своего времени, что признавали ее выдающиеся современники, отмечая, что она неоднократно ставила в тупик своими глубокими вопросами специалистов в различных сферах знания и деятельности. Именно в ее кругу формировались и подготавливались реформы по отмене крепостного права в Российской Империи. Она первой освободила крестьян в своем имении, стремясь показать положительный пример. Невозможно описать всех благодеяний Елены Павловны, они слишком многочисленны и не все известны общественности. Последние свои дни она предпочла прожить в Российской Империи, не смотря на все увещевания врачей в том, что она должна была, для поддержания своего здоровья, жить в Италии, во Флоренции. По словам Федора Ивановича Тютчева, ее вряд ли кто-то смог бы заменить.
      #martinism #saintmartin #elenapavlovna #мартинизм #сенмартен #еленапавловна
    • By Eric Midnight
      January 15, 1971,  in St. Petersburg Sergei K. Markotun (Serge Markotun) died. He joined the Martinist Order of Papus at the time when Gregory Ottonovich Mebes with his department gained independence from Papus, and Papus recently appointed Peter Kaznacheyev as a temporary Delegate in Russia. Markotun was initiated in the First Degree by Peter Kaznacheyev, however Serge Markotun traveled a lot, and received the Second Degree in Italy. The Supreme Council of the Martinist Order of Papus appointed Serge Marcotun as the Delegate of the Order in Ukraine. Kaznacheyev appointed him as a representative for Kiev, Chernigov and Poltava.
      Serge Markotun was an active participant in the revolution. In 1917, he returned to Kiev to conduct the work of the Martinist Lodge "Saint Apostle Andrew" No. 1 and create a political group called "Young Ukraine". In 1920 Markotun had to emigrate to France.
      In France, Serge Marcotun received a patent from Jean-Bricaud on the foundation of his own lodge in France. So there was the Lodge "St. Apostle Andrew" No. 2, in which he continued to conduct work identical to the Lodge in Russia. This Lodge worked until 1945 with Markotun as its head, and until 1953 - under the chairmanship of the Canary Islands. Due to its solid and continuous work, this structure had a significant impact on the main distributors of "Russian Martinism", such as Robert Ambelen, Armand Toussaint and Daniel Fontaine (the last two were students of Markotun).
      Living in France, Marcotun served as secretary of the Slavic Masonic Association, through which facilitated emigration to those who fled to the West, fleeing from the Red Terror.
      Markotun published two of his books on martinism: "The Secret Science of the Initiate and the Life Practice" and "Initiative Life."
      ----------------------
      15 января 1971 года в Санкт-Петербурге умер Сергей Константинович Маркотун (Серж Маркотун). Он присоединился к Мартинистскому Ордену Папюса в то время, когда Григорий Оттонович Мебес с его отделением обрели самостоятельность от Папюса, а Папюс только назначил временным Делегатом в России Петра Казначеева. В Первую Степень Маркотуна посвящал Петр Казначеев, однако Серж Маркотун много путешествовал, и Вторую Степень получал уже в Италии. Высший Совет Мартинистского Ордена Папюса назначил Сержа Маркотуна Делегатом Ордена в Украине. Казначеев назначил его представителем для Киева, Чернигова и Полтавы.
      Серж Маркотун был активным участником революции. В 1917 году он вернулся в Киев, чтобы там вести работы мартинистской Ложи "Святого Апостола Андрея" №1 и создать политическую группу под названием "Молодая Украина". В 1920 году Маркотуну пришлось эмигрировать во Францию.
      Во Франции Серж Маркотун получил патент от Жана Брико на основание собственной ложи во Франции. Так возникла Ложа "Святого Апостола Андрея" №2, в которой он продолжал проводить работу, идентичную Ложе в России. Эта Ложа работала до 1945 года с Маркотуном во главе, а до 1953 года - под председательством с Канарских островов. Благодаря своей солидной и непрерывной работе, эта структура оказала существенное влияние на основных распространителей "русского мартинизма", таких как Робер Амбелен, Арманд Туссен и Даниэль Фонтен (двое последних были учениками Маркотуна).
      Живя во Франции, Маркотун служил секретарем Славянской масонской ассоциации, через которую облегчал эмиграцию тем, кто бежал на Запад, спасаясь от Красного террора.
      Маркотун опубликовал две свои книги по мартинизму: "Тайная наука посвященных и жизненная практика" и "Инициатическая Жизнь".
      #martinistorder #martinism #мартинистскийорден #мартинизм

Контакты

 

 

ПРАВА



При копировании любой информации с сайта Teurgia.Org, обязательна ссылка на оригинальную публикацию с указанием автора и/или переводчика статьи.

Powered by Invision Community

Поддержать

Портал Teurgia.Org осуществляет свою деятельность, помимо личных финансовых вложений администрации, благодаря поддержке читателей. Поддержите проект, чтобы он продолжал развиваться.

Мы в Facebook


  • Facebook
  • Twitter
  • Вконтакте
  • YpuTube
  • Telegram
  • © Teurgia.Org 2009-2020. All rights reserved.

    Teurgia.org Powered by Invision Community

    ×
    ×
    • Create New...